YoungHilversummers Patriz en Avani over TikTok fame en creativiteit

Sommige zullen al hebben zien langskomen dat Young Hilversummers Avani en Patriz viral zijn gegaan op TikTok met een van hun dansvideo’s. De video uit begin augustus heeft op dit moment al meer dan drie miljoen views en bijna 400 000 likes. In de video, opgenomen bij wijkcentrum De Geus, zien we de dansers een eigen choreografie uitvoeren op het liedje ‘16 shots’ van Stefflon Don. Avani en Patriz vertellen dat het helemaal niet de bedoeling was om viral te gaan.

“Er zat eigenlijk helemaal geen gedachte achter. Het was meer gewoon leuk, we hadden net een show gehad en we zaten in een goede vibe dus we bedachten om het dansje op te nemen voor TikTok. We hadden hem gepost en toen pas twee weken later blies het op. Het is echt gek. Wij zaten eerst echt zovan ‘Wat gebeurt hier?’ en daarna vonden we het heel leuk. Je krijgt er echt een kick van. Er zijn zelfs mensen in de comments die zeggen dat ze door ons zijn gaan dansen, dat is wel echt een compliment dat je wilt horen. De reacties zijn tot nu toe wel zo’n 95 procent positief.”

Gelukkig ervaren de meiden geen onzekerheid nu hun video door zoveel mensen bekeken is. “Ergens valt er ook een stukje weg van besef. Één miljoen was al crazy en we zitten nu zelfs op drie. Je kunt gewoon niet beseffen hoeveel dat eigenlijk is en ergens vind ik dat wel fijn.” Vertelt Avani. “Je krijgt ook natuurlijk wel heel veel complimentjes dus het is dan moeilijk om onzeker te worden.” Voegt Patriz toe. “Vooral het mooie vind ik is dat we complimenten krijgen over hoe wij zelf zijn. Dus heel veel mensen zeggen dingen zoals dat ze het bijvoorbeeld leuk vinden hoe we verschillende kledingstijlen hebben en hoe we dit samen hebben gedaan, en dat ze uitkijken naar weer een nieuwe dansvideo. Dat geeft vooral ook weer motivatie.”

De TikTok account van YoungHilversummers bestaat nog niet langer dan vier maanden en heeft nu al zoveel succes. Dat vinden de dansers iets om trots op te zijn. “We zijn eigenlijk gewoon gaan posten omdat we het heel erg leuk vonden. Er was geen plan om TikTok famous te worden maar die consistentie die we er in hebben gezet heeft toch wel voor output gezorgt, en dat is waar ik trots op ben.” Zegt Patriz. Avani is het hier mee eens en voegt toe dat het doel van YoungHilversummers is om mensen te bereiken en om te laten zien wat er in Hilversum is. “Dat jij ook kan dansen en creatief kan zijn en je mag uiten. Dat was het doel van op TikTok gaan dus deze bereikbaarheid helpt ook heel erg. Mensen gaan nu echt op het account kijken en dingen liken, doorsturen en reposten. Het is leuk om te zien hoe de mensen die ons dansje nadoen het eigen maken. Die creativiteit is namelijk echt wat we willen overbrengen.”

YoungHilversummers neemt TikTok sinds de recente faam een stuk serieuzer. “We hadden laatst ook een TikTok meeting.”, zegt Patriz, beide meiden lachen om het nieuwe concept, “We gaan professioneler te werk en we denken meer aan wat mensen leuk vinden en wat ze willen zien. We willen zoveel mogelijk posten, het is wel een ander soort werk. In zo’n meeting ga je heel goed uitpluizen wat je nou gaat doen, op welke tijdstippen, hoevaak per dag en waar we naartoe willen werken. Zulke dingen moet je echt over nadenken, dat kan je niet zomaar op jezelf af laten komen in zo’n groep. Het heeft echt tijd en investment nodig.”

Avani vertelt dat de TikTok’s helpen om de bekendheid van YoungHilversummers te boosten. “YoungHilversummers is bij elkaar gekomen omdat we allemaal creatievelingen waren en we zaten zovan, ja, er is niet super veel in Hilversum voor jongeren en dat wilde we eigenlijk gewoon meer naar buiten brengen. Zovan ‘We zijn er, ook jij kan creatief zijn en je uiten.’ Dat was eigenlijk een beetje ons doel en nu met die TikTok’s kunnen we dat boosten. We zijn ook bezig met bijvoorbeeld een jamsessie organiseren waar mensen dan kunnen komen dansen en zien hoe wij te werk gaan.” Patriz vervolgt, “Het positieve effect van TikTok is dat veel mensen vragen of wij workshops kunnen geven of les kunnen geven en op welke dansschool wij zitten, en dan merk je toch wel van, oh, het werkt wat wij doen en het trekt mensen aan. Dus de visie van ons doel komt wel steeds dichterbij.”

Als alle video’s drie miljoen keer bekeken werden zouden de meiden nog steeds doorgaan met het plaatsen van dansvideo’s, maar dan zouden ze ook andere kanten willen laten zien. “Wat we eigenlijk verder doen met YoungHilversummers, dat zou echt leuk zijn om te laten zien. Ook de uitjes die we doen, dat we bijvoorbeeld naar Hilverzorg gaan om de ouderen blij te maken. Dat is natuurlijk wel deel van het platform. We vinden het ook heel belangrijk om door de video’s te laten zien dat dans een uitlaatklep kan zijn voor creativiteit en dat je elkaar daarin kan vinden.”

Via de link onderaan het artikel kun je zelf de viral TikTok’s van YoungHilversummers bekijken. Ben je nou benieuwd geworden naar het collectief en wil je zelf lid worden? Ga dan naar Younghilversummers.nl.




 

Actueel